Titulní obrázek

BMW řady 5 nyní jen s čtyřválcovým turbodieselem

Publikováno: 30.leden 2013

Oblíbený šestiválec, symbolický pro vozy BMW řady 5 bude nahrazen. Jeho místo zaujme čtyřválec turbodiesel. Uvidíme, jestli se motoristé spokojí s novinkou. Automobilka byla nucena udělat změnu kvůli emisním regulacím.

V zájmu o vykázání co nejnižších hodnot spotřeby a emisí v evropském měřicím cyklu, tak vzdáleným realitě, nahradila skvostný šestiválec čtyřválcem. Ten má o dva válce a litr objemu méně, což nahrazuje dvěma dvoukomorovými turbodmychadly různé velikosti.

Nový motor má o 14 koní vyšší výkon než dřívější šestiválec a přitom o pětinu nižší udávanou kombinovanou spotřebu. Jeho maximální točivý moment 450 Nm je plně k dispozici již od 1500 do 2500 otáček místo 1750 a celý agregát váží o značných 70 kilogramů méně, takže tolik nezatěžuje příď auta, které s ním bude mrštnější. Ani v praxi to není vůbec zlé. Nový motor má dost síly již kousek za volnoběhem a díky tomu, že se menší turbodmychadlo roztáčí již v nízkých otáčkách, bez znatelné prodlevy reaguje na plynový pedál.

Změny v rozdělení práce turbodmychadel prakticky nezaregistrujete a nepolevující zátah je přinejmenším srovnatelný s dřívějším tří litrem. Čtyřválec se navíc nebrání vytáčení až k pěti tisícům otáček, kdy stále zrychluje.

Motor se po zahřátí sice ztiší a uklidní, ale už to není ten tlumený zvuk příjemně bručícího šestiválce blížící se benzinovým motorům jako dřív. S motorem perfektně spolupracuje osmistupňová automatická převodovka, u verze s vyspělým pohonem všech kol standardní.

Povinné ručení je zákonné pojištění vozidla, které chrání motoristy před škodami, které mohou způsobit při svých cestách ostatním. Z tohoto pojištění jsou kryty nejenom poškozená vozidla, silnice, domy, ale i škody na zdraví všech účastníků nehody.

Řadí nezvykle často, ale tak hladce a rychle, že to nikomu nemůže vadit. Možná právě ona má zásluhu na střídmosti tohoto velkého auta, které dokáže klidným tempem jezdit za nějakých 6 litrů na 100 kilometrů. Něco ušetřit by měl také systémstop-start a úsporný režim Eco Pro upravující odezvu vozu na plyn. Ten doplnil komfortní, sportovní a ostrý mód nastavení vozu.

Velký a prostorný sedan, který dokáže uspokojit náročné řidiče. Má optimální rozložení hmotnosti, tuhou karoserii a vynikající podvozek, kombinující stabilitu s obratností.
Cena začíná na 1 275 000 korunách.